Obserwatorzy

środa, 10 kwietnia 2019

3/2019 To już kwiecień... wiosna w pełni...

 

Mój ogród zaczyna być kolorowy, słońce zrobiło swoją robotę i dzięki mu za to 👍 Z rożnych względów mój ogród pomału przybiera charakter ogrodu bylinowego, a wiosną jeszcze cebule  pokazują co potrafią... 






Dużą część mojego ogrodu zasiedlają też różniste krzewy... w większości kwitnące 😀 jeszcze są niezbyt wyrośnięte, ale dobrze rokują, 








Kiedy sadzić byliny ?
Młode rośliny wyprodukowane w doniczkach można sadzić podczas całego okresu wegetacyjnego w przeciwnym wypadku trzeba trzymać się odpowiedniego terminu. Byliny kwitnące wiosną sadzi się zawsze w końcu jesieni, kwitnące w lecie i na jesieni - na wiosnę. Wiosenne sadzenie kończymy najpóźniej w połowie maja, jesienne w końcu września a na terenach o łagodniejszym klimacie pod koniec października. Rośliny posadzone na jesieni okrywa się w celu ochrony przed mrozem.

Byliny jeszcze się nie spieszą i niemrawo wyciągają łebki spod ziemi ... ale już widać, że przetrwały zimę ...

Pielęgnacja bylin - podstawowe zasady:
- Ziemia na grządce powinna być odpowiednio dobrana i oczyszczona z chwastów.
- Sadząc byliny pamiętamy o zachowaniu odstępów pomiędzy poszczególnymi odmianami - są byliny, które dość szybko się rozrastają w pokaźne kępy i potrzebują trochę miejsca np Michaki. Mogą też zagłuszyć byliny o słabszej sile wzrostu.
- Zbyt silnie rozrośnięte kępy bylin można dzielić na części i sadzić na nowo (lub podarować innym miłośnikom ogrodów). Najczęściej dzieli się byliny co 5-6 lat.
- W czasie wegetacji nawozimy byliny kompostem i innymi nawozami organicznymi.
- Wysokie byliny mogą się pokładać - lepiej przywiązać je do plaików.
- Część bylin może kwitnąć po raz drugi, dlatego po przekwitnięciu pędy należy poprzycinać.


Do skomponowania ogrodu z bylinami, który będzie ciekawy przez cały sezon wegetacji potrzebna jest wiedza o tym kiedy kwitną poszczególne gatunki.

Przykładowe byliny od wiosny do późnej jesieni :
 
Byliny wiosenne :
ciemiernik biały, zawilec gajowy, przylaszczka, ciemiernik ogrodowy, pierwiosnki, bergenie, kaczeńce, fiołki, omieg kaukaski,floksy szydlaste, gęsiówka kaukaska, miodunka pstra, konwalie, czosnek niedźwiedzi, sasanki, serduszka okazałe, cieszynianka wiosenna, brunera, smagliczka skalna, żagwin ogrodowy.

Byliny końca wiosny i początku lata :
goryczka krótko łodygowa, goździki sine, jukka ogrodowa, piwonia chińska, piwonia lekarska, zawciąg nadmorski, rogownica kutnerowata.

Byliny letnie :
rozchodnik ostry, tojeść kropkowana, floksy wiechowate, jeżówka purpurowa, krwawnica pospolita, krwawnik pospolity, liliowce, odentka,  margerytki, mikołajek płaskolistny, przymiotno ogrodowe, tawułka, pysznogłówka, funkie (hosty), dzwonki, goździki kropkowane, zawciąg nadmorski, ostróżka, heliotrop, trzykrotka wirginijska, kanna (paciorecznik) , pelargonie, rozchodnik okazały, nawłoć, języczka pomarańczowa, słoneczniczek szorstki.

Byliny jesienne :
jeżówka purpurowa, języczka pomarańczowa, kanna (paciorecznik) , miechunka rozdęta, nawłoć, rozchodnik okazały, pelargonie, słoneczniczek szorstki, astry trwałe, złocień (chryzantema).

Byliny o ozdobnych liściach efektowne przez większą część sezonu :
funkie (hosty), dąbrówka rozłogowa, języczka pomarańczowa, miodunka pstra, żurawka, jasnota plamista, koleus (pokrzywka brazylijska), (musi zimować w pomieszczeniach),

Mój Fiołek wonny to też bylina...



W warzywniku też porządki... Syn zaopatrzył mnie w ciekawe narzędzie...Pomaga ono mi w plewieniu rabatek.



Uporządkowałam truskawki ,,,



Pomalutku robię wysiewy do mojego nowego foliaka - też prezent od syna... Dobrze mieć dzieci, na które  zawsze można liczyć ...





Na koniec pokarzę wam moje dwie magnolie. Takie Magnoliowe 2 w 1 😁 tak sobie rosły więc ich nie rozdzielałam... Widok piękny zwłaszcza w słońcu.




Pozdrawiam i zapraszam na kolejne spotkanie

4 komentarze:

  1. U nas niestety chyba zima wróciła;), oby nie na długo. Bardzo przydatny jest ten opielacz, ja mam jeszcze dwuręczny, bez tego ani rusz :)
    Dobrze że już kolory pojawiły się w ogrodach, jest czym oczy nacieszyć. Pozdrowienia zostawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Magnolię wyglądają pięknie jak kwitną.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak tam Twoje truskawki? Słyszałam jakieś złe prognozy o zbiorach truskawek w tym roku. Sama nie mam ich w ogrodzie, choć bardzo je lubię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaka piękna Magnolka-który to sezon?

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za pozostawiony ślad po odwiedzinach na moim blogu i zapraszam ponownie :).